THS:n kesäretki Kemiin

• 24.6.2.7.2024
  • Kemi

Viime kesän retkemme Jämille oli niin onnistunut, että jatkamme yhdistyksen kesäretkiperinnettä tänä kesänä tekemällä Tampereen hyönteistutkijain seuran kesäretken 24.6.–2.7.2024 Kemiin.  Useille jäsenillemme Kemi on tunnettu lähinnä läpikulkupaikkana matkalla Lappiin, mutta nyt on tarkoitus tutustua Kemiin ja Kemin seutuun tarkemmin. Toki on mahdollista yhdistää oma Lapin reissu Kemin retkeen. Kemi on aika lailla puolessa välissä vaikkapa Utsjoelle (Tampere-Kemi 594 km, Kemi-Utsjoki 570 km).

Kemin luonto on monipuolista. Sieltä löytyy runsaasti sekä rehevää että karua biotooppia. Ravinnerikas ja kalkkipitoinen maaperä näkyy lettojen, lehtojen ja mm. kämmeköiden esiintymisenä. Maankohoaminen näkyy erityisesti rantavyöhykkeessä, josta löytyy merestä kuroutuneita lampareita, rantaniittyjä sekä hiekka- ja kalliorantoja. Erikoisemmista kasvilajeista Kemissä esiintyy mm. tataarikohokki, merinätkelmä, tyrni ja perämerenmaruna. Kemin seudun hyönteisistä tässä lyhyt lista, painottuen uhanalaisiin lajeihin:

• Luhtakultasiipi (Lycaena helle), EN
  • Huhtasinisiipi (Pseudoaricia nicias), VU
  • Kallioissulkanen (Oidaematophorus rogenhoferi), CR
  • Kissankäpälälude  (Galeatus spinifrons), EN
  • Rantakiitäjäinen  (Cicindela maritima), VU
  • Viherukonkorento (Aeshna viridis), VU
  • Kullerokärpänen (Chiastocheta trollii).

Järjestämme retken yhteistyössä Villi Vyöhyke ry:n ja Metsä Groupin kanssa. Yksi retken tavoitteista onkin kartoittaa Kemissä sijaitsevan Metsä Groupin omistamien ranta- ja metsäalueiden hyönteislajistoa. Metsä Group on aloittanut hankkeen parantaakseen omistamiensa maiden luonnon tilaa ja monimuotoisuutta yhteensä yli 650 hehtaarin alueella. Nyt monivuotisen hankkeen alkuvaiheessa on tärkeää kerätä mahdollisimman paljon tietoa nykyisestä hyönteislajistosta, jotta voidaan seurata lajiston kehitystä. Metsä Group osallistuu retken kustannuksiin. Kokonaishankkeesta voi hakea lisätietoa vaikkapa Yle:n uutisesta "Jättitehtaan ympäristöön palautetaan alkuperäinen luonto – Kemistä tehdään maailmanlaajuinen esimerkki teollisuuden ja luonnon yhteiselosta".

Olemme vuokranneet retken ajaksi pienen omakotitalon läheltä Kemin keskustaa ja Ajoksen saarta. Lähimmät luontokohteet sijaitsevat alle 100 metrin etäisyydellä majapaikasta, Perämeren rannassa. Varsinaista majoitustilaa on 8 henkilölle, mutta jos osallistujia on enemmän, niin järjestelemme tarvittaessa lisätilaa, joko telttapaikkoja pihalle tai muuta majoitusta lähistöltä. Yhdistys maksaa retken osallistujille majoituksen, ja myös osan matkakustannuksista. Suunnittelemme matkan tarkemmin retkelle ilmoittautuneiden kesken. Osa päiväretkistä on tarkoitus tehdä yhdessä Oulun hyönteiskerhon jäsenten kanssa. Retken aikana on ehkä 1-2 yhteisillallista ja mahdollisesti yhteinen saunailta.

Jos olet kiinnostunut osallistumaan Kemin retkelle, niin pyydämme ilmoittautumaan sähköpostitse (ths@pirkanpalkonen.net) 1.5. mennessä vastaamalla seuraaviin kysymyksiin:

1. Oletko kiinnostunut osallistumaan retkelle?
  2. Osallistuisitko retkelle koko retken (24.6.–2.7.) ajaksi?
  3. Jos lyhyemmäksi ajaksi, niin arvioidut saapumis- ja lähtöpäivät?
  4. Muita toiveita retken järjestelyistä?

Tässä vaiheessa ilmoittautuminen ei ole sitova, vaan tarvitsemme tiedot retken suunnittelua ja varauksia varten. Sitovat ilmoittautumiset sitten lähempänä retkeä.

Tervetuloa retkelle kaikki jäsenet!